Kjenn din kunde

Hvorfor spør vi deg om informasjon

Kjenn din kunde

I likhet med alle andre finansinstitusjoner er vi pålagt å ha kunnskap om hvem som er våre kunder, vi snakker da om "kjenn din kunde-prinsippet", eller KYC (Know your customer). Dette skal sikre at vi har god kunnskap om deg som kunde, og hvordan du har tenkt å bruke våre finansieringsprodukter. Derfor er vi nødt til å innhente informasjon fra deg som sier noe om hvem du er og hvor midlene dine kommer fra. Formålet med innhentingen er å sikre at du ikke utsettes for økonomisk kriminalitet og for å forhindre hvitvasking.

Har du mottatt e-post fra oss?

Vi sender i disse dager ut e-poster til alle våre kunder, hvor du blir bedt om å fylle ut vårt kundeerklæringsskjema ved å følge lenken som er vedlagt i mailen. For at du skal kunne fortsatt være kunde av oss, må dette skjema fylles ut, og du vil motta purringer inntil det er fylt ut. Avsender på denne e-posten er enten KYC@vwfs.no eller kundeservice@vwfs.no, og du må logge inn og identifisere deg med BankID for å svare på skjema. Dette er nødvendig påloggings-metode for at vi skal kunne knytte din informasjon til ditt kundeforhold hos oss. Vårt skjema er utarbeidet sammen med vår svenske samarbeidspartner, derfor har lenken .se og ikke .no som landingsside.

Merk at vi aldri vil be deg om å oppgi passord eller BankID-informasjon direkte til oss, det er kun ved pålogging du må oppgi dette. Dersom du opplever at noen ber deg oppgi denne informasjonen, ber vi deg gi oss beskjed og i tillegg melde dette til politiet.

 

Om ditt kundeforhold hos oss nylig er avsluttet, kan du se bort ifra den utsendte e-posten og fremtidige purringer. 

Økonomisk kriminalitet

Det overordnede målet i arbeidet med økonomisk kriminalitet er å redusere økonomisk tap for samfunnet, kundene og Volkswagen Møller Bilfinans. Med økonomisk kriminalitet menes blant annet hvitvasking, terrorfinansiering, korrupsjon og brudd på internasjonale sanksjoner. Dette er et alvorlig samfunnsproblem og en trussel mot velferdssamfunnet, samtidig som det undergraver et sunt og bærekraftig næringsliv. Hos oss er arbeidet med å forebygge og avdekke økonomisk kriminalitet høyt prioritert. Dette, for at vi skal opprettholde tilliten til våre produkter og tjenester.

 

Hva spør vi om?

Vi spør blant annet om:

  • Formålet med finansieringen og midlenes opprinnelse
  • Opplysninger om din økonomiske situasjon
  • Statsborgerskap og tilknytning til andre land
  • Om du er politisk eksponert person (PEP)

Du kan bli bedt om dokumentere dine svar.

Hva bruker vi opplysningene til?

Vi bruker opplysningene vi får inn til å sikre at vi har korrekt og oppdatert informasjon om deg. Dette er nødvendig for å etterleve kravene i hvitvaskings-regelverket, samt at det vil kunne bidra til å motvirke økonomisk kriminalitet. Dine svar er et viktig bidrag i dette arbeidet. Informasjonen vil alltid bli behandlet konfidensielt.

Hva skjer hvis du ikke svarer på spørsmål?

Velger du å ikke svare kan vi ikke behandle din søknad om finansiering.

Er du allerede kunde av oss, kan manglende svar føre til at vi må avslutte ditt kundeforhold hos oss. Dette fordi vi da ikke har tilstrekkelig kunde-kjennskap om deg og din bruk av våre produkter.

Min bilfinans

Logg inn på vår kundeportal, for å se detaljer og utføre endringer på din finansieringsavtale.

Kontakt forhandler

Vurderer du å ta ut en ny bil,  ønsker du å prøvekjøre eller få hjelp til å velge rett modell. Våre forhandlere hjelper deg med alt du lurer på.