- Næring
- Finansiering
- Firmabil og skatt
- Min leasingbil
- Vedlikehold
- OSS
- KYC
Kjenn din kunde
I likhet med alle andre finansinstitusjoner er vi pålagt å ha kunnskap om hvem som er våre kunder, vi snakker da om "kjenn din kunde-prinsippet", eller KYC (Know your customer). Dette skal sikre at vi har god kunnskap om deg som kunde, og hvordan du har tenkt å bruke våre finansieringsprodukter. Derfor er vi nødt til å innhente informasjon fra deg som sier noe om hvem du er og hvor midlene dine kommer fra. Formålet med innhentingen er å sikre at du ikke utsettes for økonomisk kriminalitet og for å forhindre hvitvasking.
Har du mottatt e-post fra oss?
Vi sender i disse dager ut e-poster til alle våre kunder, hvor du blir bedt om å fylle ut vårt kundeerklæringsskjema ved å følge lenken som er vedlagt i mailen. For at du skal kunne fortsatt være kunde av oss, må dette skjema fylles ut, og du vil motta purringer inntil det er fylt ut. Avsender på denne e-posten er enten KYC@vwfs.no eller kundeservice@vwfs.no, og du må logge inn og identifisere deg med BankID for å svare på skjema. Dette er nødvendig påloggings-metode for at vi skal kunne knytte din informasjon til ditt kundeforhold hos oss. Vårt skjema er utarbeidet sammen med vår svenske samarbeidspartner, derfor har lenken .se og ikke .no som landingsside.
Merk at vi aldri vil be deg om å oppgi passord eller BankID-informasjon direkte til oss, det er kun ved pålogging du må oppgi dette. Dersom du opplever at noen ber deg oppgi denne informasjonen, ber vi deg gi oss beskjed og i tillegg melde dette til politiet.
Om ditt kundeforhold hos oss nylig er avsluttet, kan du se bort ifra den utsendte e-posten og fremtidige purringer.
Økonomisk kriminalitet
Det overordnede målet i arbeidet med økonomisk kriminalitet er å redusere økonomisk tap for samfunnet, kundene og Volkswagen Møller Bilfinans. Med økonomisk kriminalitet menes blant annet hvitvasking, terrorfinansiering, korrupsjon og brudd på internasjonale sanksjoner. Dette er et alvorlig samfunnsproblem og en trussel mot velferdssamfunnet, samtidig som det undergraver et sunt og bærekraftig næringsliv. Hos oss er arbeidet med å forebygge og avdekke økonomisk kriminalitet høyt prioritert. Dette, for at vi skal opprettholde tilliten til våre produkter og tjenester.
Hvorfor skal jeg svare på spørsmål?
Vi i Volkswagen Møller Bilfinans jobber målrettet for å beskytte deg mot svindel og identitetstyveri, og for å bekjempe hvitvasking, terrorfinansiering og annen økonomisk kriminalitet. Når vi kjenner hver enkelt av våre kunder og forstår hvordan dere bruker oss, kan vi både beskytte den enkelte mot svindel og oppdage kriminelle som skiller seg fra mengden med sin atferd.
Selvfølgelig vil alle opplysninger om deg bli behandlet fortrolig. Vær også oppmerksom på at vi aldri vil spørre deg om personlige koder, pinkoder eller andre ting som kan gi tilgang til din nettbank, mobilbank, kort, kontoer eller lignende.
Hvorfor spør dere om jeg er en politisk eksponert person?
Som finansinstitusjon har vi et stort ansvar for å sikre at vi kjenner våre kunder, og at vi ikke blir brukt til formål som bryter med loven. Alle banker og finansinstitusjoner er underlagt hvitvaskingsloven. Det forplikter oss til å kjenne våre kunder, og for de aller fleste trenger vi bare noen få opplysninger.
Når det kommer til de av kundene våre som innehar en høytstående stilling eller verv, samt deres familier og nære samarbeidspartnere, har vi en plikt til å spørre om mer utfyllende informasjon. I hvitvaskingsloven defineres disse personene som politisk eksponerte personer (PEP) på grunn av sin posisjon og innflytelse i samfunnet.
Se også Finanstilsynets veileder til hvitvaskingsloven.
Det er opp til hver enkelte bank og finansinstitusjon å vurdere hvilke spørsmål og opplysninger som anses som nødvendig å innhente for å etterleve de kravene som er satt.
Mistenkeliggjør dere kundene med alle disse spørsmålene?
Nei. Vi har tillit til våre kunder og er på ingen måte ute etter å mistenkeliggjøre noen.
Vi vet godt at det kan oppleves som ubehagelig at vi må innhente disse opplysningene om deg. Spesielt hvis du har vært trofast kunde i mange år. Vår jevnlige kontroll, etterlevelse av hvitvaskingsloven og "kjenn din kunde-prinsippet" er nødvendig og til det beste for alle.
Hvordan kontakter dere meg?
Du kan bli kontaktet enten via e-post, telefon eller SMS. Hvis du mottar SMS fra oss vil avsender være VW MBF AS.
Hvorfor kontakter dere meg når jeg har vært kunde i mange år?
For at vi skal innfri de nye kravene fra finansnæringen, må vi innhente dokumentasjon og ha oppdatert informasjon fra alle våre kunder, uansett hvor lenge du har vært kunde hos oss. Vi vet godt at dette kan oppleves som tungvint, men denne jobben er både påkrevd og til alles beste.