- Næring
- Finansiering
- Firmabil og skatt
- Min leasingbil
- Vedlikehold
- OSS
- KYC
Leasingbilen skal leveres tilbake til forhandler
Den forhandleren du hentet bilen hos, er den som skal ha den tilbake.
Utstyr og tilbehør
Kjørelengde
Inspeksjon
Ved tilbakelevering
Når leasingperioden er over leverer du bilen tilbake til din forhandler. Det er da primært tre ting du trenger å være oppmerksom på.
Utstyr
Bilen skal leveres tilbake med det utstyret den ble levert ut med. Dette dreier seg eksempelvis om antall nøkler, vinter-/sommerdekk, skiboks m.m., og er spesifisert nærmere i din leiekontrakt.
Kjørelengde
Ved inngåelse av en leasingavtale settes kjørelengden for perioden. Tenk igjennom kjøremønsteret til bilen før du avtaler denne. Kjører bilen lenger enn avtalen medfører dette kostnader per kilometer over avtalt kjørelengde.
Småskader og slitasje
Enhver bil påføres slitasjeskader ved normal bruk. Ved unormal bruksslitasje faktureres leietaker kostnaden for dette. Se vår brosjyre for hva som defineres som normal og unormal bruksslitasje.
Normal og unormal slitasje
Har du behandlet bilen din normalt i Privatleasing- /Leasingperioden, og fulgt opp alle services, vil ikke eventuelle kostnader ved tilbakelevering av bilen være store, eller kanskje ikke tilstedeværende i det hele tatt. Da belastes du ikke for noen ekstra kostnader ved tilbakelevering av bilen.
Er det derimot fremkommet kostnader som defineres som unormal slitasje, faktureres du som Privatleasing-/Leasingkunde dette beløpet som en sluttfaktura. Skulle du være uenig med de vurderinger gjort av din bilforhandler anbefaler vi at en nøytral tredjepart/takstmann vurderer saken. Takst etter fremstilling for nøytral tredjepart gjøres gjeldende.
Før takstmann kan gjøre sin vurdering må du komme til enighet med din bilforhandler om hvilke forhold som ønskes vurdert. Kostnader knyttet til fremstilling for takstmann faktureres leietaker.
Hva defineres så som unormal slitasje?
Norsk bilbransje har satt en standard for hva som regnes som normal og unormal slitasje på en bil. Med unormal slitasje menes slitasje ut over det som kan forventes på en bil med en gitt alder og kjørelengde. Våre takstmenn gjøre sin vurdering av bilen etter bransjenormen utarbeidet av Norges Bilbransjeforbund, FINFO og Forbrukerrådet, som er en veiledning for hva som defineres som normal og unormal slitasje.